Lekkers en meer...... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu Lekkers en meer...... - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu

Lekkers en meer......

Door: tanteindetropen

Blijf op de hoogte en volg Angelique

11 Februari 2012 | Indonesië, Ubud

Wat hebben we tot nu toe zoal gegeten en gedronken:
Sotoh Ajam; Bakmie Goreng; Nasi Goreng; Toast with scrambled eggs; Sateh Ajam; Kolak Pisang; Ajam Bumbu Bali; Tuna Grill; Mix Seafood; Balinese Fingerfood; Balinees green pancake with coconut, banana and palm sugar; Patat; Ice-Tea (Balinees); Bintang; Balinese Rosé en rode wijn; water; water; water; Tea.....

Soto Ajam: de overbekende Indonesische kippensoep hebben we al verschillende keren gegeten met verschillende kwaliteit. Die in het restaurant van het museum Arma was culinair.
Bami en nasi goreng laat zich raden en toast met scrambled eggs ook.
De sateh ajam is hier meestal bereid op een houtskoolvuur maar ze bakken het ook gewoon in een pan!
Kolak Pisang: Een warm toetje van opgekookte banaan en palmsuiker waaraan later cocosmelk is toegevoegd.
Ajam bumbu Bali is kip in een hete tomatensaus alleen was hier de kip in een soort gebakken koek bereid.
Tuna grill en mix seefood was op Europese wijze klaar gemaakt.
Balinese fingerfood waren kleine groene rolletjes met daarin fijne kruiden met een muntsaus (de saus was niet te eten!)
Balinees green pancake with coconut, banana en palmsugar lijkt mij ook niet echt voor uitleg vatbaar.
Balinese Ice Tea was gemaakt door het opkoken van water met pandanblad en palmsuiker. De thee werd apart gezet en bijgeschonken met het kooksel en gekoeld.
Op het eiland wordt tegenwoordig ook wijn gemaakt. De rode is wel lekker (voor hier), de witte zit een bijsmaakje aan.
Natuurlijk staan we op en gaan we naar bed met water in onze handen.

Door met de locals te praten heeft het vogeltje (fluitende tuinman) waar we eerder over berichtten op dit moment 2 namen gekregen: Kukur of Petikan. Er blijken 2 soorten te zijn, 1 ter grootte van een mus en 1 van een merel. We hebben hem nog niet gespot.

In onze kamer verblijven ook 2 tjitjaks: groot (10 cm en klein (7 cm) Ze kruipen overal in en de paniek van Angelique is inmiddels al aardig ingedamd. Wel horen we, als er nieuwe gasten hier of in de wijde omtrek zijn gearriveerd, regelmatig harde vrouwengillen. Dan weten we precies waarom!

Ook de tokeh (hagedis-achtigen) stsst hier reglmatig voor de deur en laat dan horen hoe hij heet: tokeh!

Vandaag, zaterdag 11 februari, was de grote ceremonie die 2 x per jaar op Bali gehouden wordt. Vanaf 4 uur in de ochtend tot 12 uur in de middag wordt er in alle tempels en huistempeltjes gebeden, geofferd enz. enz. Zal er dan eindelijk een einde komen aan die pan waar kinderen al een week op slaan en als witte hadji's verkleed door de straten lopen begeleid door 2 kinderen onder een laken met voorop een varkenskop. Ze haalden geld op voor de tempel...

Laatst zagen we ook een offerbrenging gewoon op straat! Een klein groepje van 3 mannen en een paar vrouwen zaten achter elkaar op de stoep met belletjes en bakjes (heilig) water met bloemetjes er in. Ze stookten een vuurtje en iedereen vond het heel normaal. Voor het groepje zat een oude vrouw. Of dit allemaal voor haar was konden we niet goed begrijpen. Maar goed het was wel leuk om eens te zien.

We zijn hier nooit zonder geluiden van vogels, kikkers, tokehs en ander gespuis.

Toedeloe

• 11 Februari 2012 - 12:14

Johan:

Drink vooral geen Arak! Vorig jaar vier toeristen dood en drie voor altijd blind geworden omdat er antivriesmiddel in de arak zat. Die flessen worden nog steeds verkocht!

Google even DE ULTIEME GIDS VOOR BALI (die ook over andere Indonesische eilanden handelt) als je grappige en ook serieuze tips wil lezen (geheel GRATIS)

Het gaat over hoe om te gaan met Indonesiërs, de beleefdheidsregels, de mentaliteit, de politie, enz..

• 11 Februari 2012 - 12:35

Sleepvlet:

dat wordt heel veel wandelen bij thuiskomst na al dat eten

• 11 Februari 2012 - 13:50

Henk En Jolly:

Geen Sonja Bakker meer???

• 11 Februari 2012 - 15:12

Wil En Henk:

dit eten ziet er toch wel lekker uit,a;s het ook zo smaakt. het klinkt griezelig die beestjes,tjitjaks,zijn dat een soort krekels,en die hagedissen ik ril er nu al van.Jullie hebben al heel veel gezien ze. Geniet nog verder en lieve groetjes van ons.Morgen gaat het hiet sneeuwen dus blijf lekker daar. doei

• 14 Februari 2012 - 11:27

Marre En Win:

Zo te lezen hebben jullie het naar je zin in het mooie warme Bali (en wij maar zwoegen door de sneeuw, koude wind en vrieskou). Lees: jalouzie!!!! (hi, hi). Geniet er maar van. Kijk uit Win en Marrw

• 14 Februari 2012 - 11:31

Marre:

Laatste alinea weggevallen uit vorig bericht. Lees: Kijk uit naar jullie volgende bericht. Groetjes