Aap op het dak - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu Aap op het dak - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu

Aap op het dak

Door: tanteindetropen

Blijf op de hoogte en volg Angelique

12 Maart 2012 | Indonesië, Ubud

Laatst zaten we op het terras aan het ontbijt toen we aan de overkant van ons onderkomen een aap op de nok van het dak zagen zitten. Het was een reuzenaap, een mannetje want hij zat overduidelijk en zonder enige gêne met zijn geslacht te spelen....! Dat ding rijkte zowat tot aan waar de dakgoot hoort te zitten maar die hebben ze hier niet dus hing hij , volgens Hans, over de rand. Dit alleen om de grootte ervan aan te geven. Meneer was duidelijk de weg kwijt want Monkey Forrest is van ons uit nog zeker 20 minuten (plan-plan)lopen. Hij zat rustig te bekijken waar hij naar toe moest en we waren blij dat hij uiteindelijk niet onze richting uitkwam. Dat beest zal toch op de rand van je terras komen zitten zeg. Daar moet ik even niet aan denken.

Als je hier rondloopt kom je allerlei winkeltjes tegen met souvenirs. Zowel binnen als buiten hangen, liggen en staan kleine, middelgrote en bizar grote houten penissen als koopwaar uitgestand die te gebruiken zijn als sleutelhanger of flessenopener. Gelukkig zit de opener niet op de 'kopse kant' anders zouden alle mannelijke toeristen en masse direct naar hun kruis grijpen. Aangezien 'de aap' hier gezien wordt als de voorvader van de Balinees lijkt het ons duidelijk dat de penis daarmee te maken heeft alhoewel het een natuurlijk uitziende menselijke vorm heeft en niet die van de aap op het dak aan de overkant. Dus mannen: er is nog hoop!

Het woord 'taxi' is hier voor de geboorte al zo ingesleten bij de mannelijke bevolking dat als je na de lunch voorbij loopt ze in hun slaap nog taxi roepen. Dat overkwam ons een keer en we moesten er zo om lachen dat ik zei: you are sleeping now. Waarop hij zei: yeah, maybe tomorrow?

Ons nieuwe vriendinnetje Podi werd door Hans op haar scooter voor de winkel waarin ze werkt op de foto genomen. Dat duurde even want ze moest zich eerst een beetje op haar gemak voelen. Toen het gedaan was riep een taxichauffeur aan de overkant: Yes, now its my turn! En met een grote grijns hing hij als een fotomodel met zijn arm omhoog en een big smile tegen zijn auto aangeleund. "Oh, you are jalours", riepen wij tegelijkertijd en gierden het uit om het smoelwerk van de man. Toen de foto gemaakt was riep hij: $1 sir. Hahaha "Than you need transport now" vroeg hij. No Thanks. "Maybe tomorrow"?

Vanmorgen waren we net op pad en liepen langs een winkel waar de eigenaresse iedere dag een drijfschaal opmaakt in een nieuw arrangement. Als we er langslopen maken we altijd een foto. Op dat moment stonden er een vijftal Aziatische touristen die 1 voor 1 naast de schaal op de foto gingen. Dat duurde even en 1 van de 3 vrouwen liet ons eerst even een foto maken. Ze vroeg toen meteen aan mij waar we vandaan kwamen. Zij bleken uit Maleisië afkomstig en wonen in een klein plaatsje vlak bij Kuala Lumpur. Man (chemicus en leraar), vrouw (lerares Engels op een middelbare school), zus (gepensioneerd verpleegster), dochter (werkzaam in Australië) en een zoon (eindexamenklas middelbare school.) We raakten aan de praat. Ze waren hier voor een kort tripje van 4 dagen. Toen we hoorden dat de man leraar chemie was hebben we hem aangeraden om de Amerikaanse serie: Breaking Bad te bekijken maar de hoofdpersoon die ook leraar chemie is niet te evenaren. Aardige mensen die nog nooit in Nederland waren geweest en vroegen wat de beste periode was om naar ons land te gaan, dus hebben we ze de zomer aangeraden en een paar tips gegeven.
Ze waren verbijsterd dat we hier zo lang verbleven en vroegen zich af wat je dan de hele dag doet. Dat is moeilijk in een paar woorden uit te leggen zoals iedereen wel zal begrijpen. Ze hoopten ons nog een keer te ontmoeten, dus wie weet komen we ze nog een keer tegen.

Vanavond hebben we een afspraak met Made, de jonge kunstenaar en gaan gezellig met hem uit eten in ons favoriete restaurantje met zicht op de verlichte rijstvelden. Aangezien ik hem heb beloofd om de schilderijen waarmee hij recent in het Puri Lukisan Museum heeft geëxposeerd een bepaalde periode op mijn website te plaatsen en wat publiciteit voor hem te maken, moeten we even wat met hem doorpraten. Daarna nemen we hem nog even mee naar de Jazzclub waar; 'de strot' vanavond weer zingt zodat hij ook met andere muziekstijlen in zijn eigen land kennismaakt. We kijken er erg naar uit.

• 12 Maart 2012 - 10:26

Mel:

heerlijk zo'n piemelverhaal op de maandag ochtend *grijns*
    x

• 12 Maart 2012 - 11:34

Henk En Wil:

leuk joh al die verhalen.De mensen lijken mij daar erg vriendelijk,de aap trouwens ook,wel spannend allemaal,eet lekker vanavond en leuke avond,dank je wel voor je verhalen het is of dat ook meemaken zo echt.verder nog heel veel plezier en tot hoors!

• 13 Maart 2012 - 10:38

Fam. Spil :

Dag Buurtjes,

Allereerst bedankt voor jullie leuke kaart, we hebben hem goed ontvangen.
    Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen en te horen, dat jullie het zo fijn hebben.
    Geniet nog van de tijd daar,

Tot snel,

Liefs van Arno, Kim, Kiki en Daan Spil

• 14 Maart 2012 - 16:02

Helene:

Wat een heerlijk verhaal weer,en jullie zulen wel gelachen hebben.En wij genieten mee.

• 14 Maart 2012 - 19:43

Sleepvlet:

beetje late reactie, storing met de laptop, kom gauw terug H@ns, en wat zijn dat voor een stories angelique ,over apen met dingen en over openers met kruis, het moet niet gekker worden hoor, nog veel plezier aldaar, groet.

• 15 Maart 2012 - 10:24

Mar En Win Baro:

Vindt je het gek dat dat die zo'n GROOOOTE! piemel heeft met al dat vrouwelijk schoon om zich heen.
    Nog ruim een week genieten van het weer, lekkere eten, en mooie omgeving.
    We spreken jullie gauw weer. Lieve groet van ons 2, Marre