Bloemen, kunst en demonstratie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu Bloemen, kunst en demonstratie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu

Bloemen, kunst en demonstratie

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Angelique

20 December 2013 | Thailand, Bangkok

Op woensdag zijn we naar de bloemenmarkt gelopen waar vele kramen te zien waren met rijk gesorteerde bloemsoorten. O.a. Anjers in de prachtigste kleuren, rozen en lotusbloemen. Ook was er een ruime sortering blad voor een prikkie te koop. Het zijn voornamelijk vrouwen die er traditionele bloemstukken en bloemenkransen van maken om te verkopen voor het offeren. Ze rijgen de bloemknoppen op een hele lange naald met een oog aan het eind. Als naald vol is geregen doen ze een geplastificeerd koordje door het oog en trekken de bloemen van de naald over op het koord. Een leuke techniek die zeker thuis te gebruiken is voor het maken van bloemenarmbanden, kettingen, corsages en haardecoraties. Ik heb een lange en een korte versie van de naalden gekocht inclusief rijg band. Ook twee boekethouders om handboeketjes te maken en die bij ons best veel geld kosten kon ik niet laten liggen en zitten inmiddels al in de koffer. Daarna met de boot doorgevaren voor de lunch naar een restaurantje waar we eerder gegeten hebben. Vervolgens naar het Nationale Museum gelopen waar we het laatste half uur voor sluiting om 16.00 uur nog even gratis naar binnen mochten. Met de overvolle maar heerlijk koele public boot terug naar China Town.

Donderdag met de metro en de taxi naar het MOCA = Museum Of Contemporary Art gegaan dat vorig jaar geopend is. Op het internet hadden we gelezen dat je >60 jaar gratis naar binnen mocht en dat unieke aanbod lieten we ons natuurlijk niet afsnoepen. Je begrijpt dat ze zonder identiteitsbewijs nooit geloven dat we al bijna bejaard zijn dus hebben we onze paspoorten maar meegenomen zodat ze dit konden verifiëren!! Hahaha!! Prachtig museum met 5 etages hedendaagse gevarieerde kunst. We hebben genoten van heel veel kunstobjecten, schilderijen, etsen, bronzen beelden enz. met onderwerpen die we elders nog nooit tegengekomen zijn. In één woord prachtig. We konden ook rustig rondkijken want we waren zowat de enige bezoekers. Een verademing en rustpunt van de week chaotische drukte in Bangkok.

Je zal het niet geloven maar we hebben zowel binnen als buiten lopen verlangen naar een trui of vest. De ‘winter’ is in Thailand aangebroken. De Thai liepen massaal in een trui, lange broek of jas terwijl wij er redelijk bloot bijliepen. Dat strafte zich aan het eind van de dag af want we waren verkleumd. Wie verwacht dat nou in Thailand. Heerlijk een warme cappuccino gedronken en in het hotel een douche genomen, airco uit en onder de wol gekropen.

Vrijdag 20 december is de dag van de grote demonstratie door China Town. Het zou om 12 uur beginnen dus zijn we voor die tijd vertrokken. Ik bleek te moe te zijn van de vorige loopexpedities dus na de lunch terug naar het hotel om daar anderhalf uur te slapen. Ik werd wakker van aanhoudend fluiten. Dat doet de politieagent op het kruispunt ook de hele dag om vervolgens het verkeer als een idioot alle richtingen van de stad op te sturen maar nu was het fluitconcert op de 18e verdieping van onze hotelkamer zo goed te horen dat het mij om half 4 uit mijn slaap haalde. Het is nu 5 uur in de middag en ze zijn nog steeds niet vertrokken. Hopelijk zijn ze dat wel om 7 uur als we de deur uitmoeten om te gaan eten. Er zijn geen militairen of politie bij berokken. Het gedemonstreer bestaat voornamelijk uit veel gefluit, het zo nu en dan roepen van leuzen en het ophouden van het verkeer.

Morgen zaterdag 21 december worden we om 12 uur opgehaald door een al bestelde taxi die ons naar ons volgende adres gaat brengen in Hua Hin / Cha-am, een badplaats aan de golf van Thailand ruim 200 km hier vandaan. We zijn benieuwd.

• 20 December 2013 - 11:55

Melanie:

mooie foto mam! hoop dat je voor de reis nog wat rust krijgt. KUS

• 20 December 2013 - 14:02

Jim:

Niet ziek worden heh mam. Gelukkig kan je nu een paar dagen uitrusten x

• 20 December 2013 - 15:15

Josja:

Koud? Bizar joh! Hopelijk bij de kust wat meer warmte en zon! X

• 20 December 2013 - 19:04

Coen En Helene:

Wat prachtig voor jou al die bloemen ,het zal wel weer veel
    inspiratie voor jou op doen. Maar ik denk dat jullie nu wel aan
    wat rust toe zijn. hele fijne dagen en rust lekker uit.
    Liefs Coen en Helene

• 21 December 2013 - 00:46

Wvdm:

ik dacht jullie lopen te zweten,dat valt tegen,die bloemen,dat is interessant,lijkt mij erg mooi,leuk te horen allemaal,dank jullie wel nog veel warme dagen hopelijk,alleen dit al te lezen word ik al moe van zeg,groetjes w.