Spelevaren - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu Spelevaren - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu

Spelevaren

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Angelique

13 December 2013 | Thailand, Bangkok

Vandaag een straat in China Town ingelopen waar ze verschillende ‘warenhuizen’ met 3 verdiepingen hadden waar ze alleen maar luxe beschermhoezen en aanverwante prullaria verkochten voor mobiele telefoons en iPads. In alle soorten, maten, kleuren en met de grootste collectie afbeeldingen erop die ik nog nooit van mijn leven bij de Mediamarkt gezien heb. Je moest je zonnebril opzetten om niet verblind te raken door alle kleuren die op je af kwamen. Daarna de boot genomen voor een tripje over de rivier richting Asiatique. Een vrij nieuw opgezet complex met een mall, eettentjes en entertainment. Daar we voor het laatste stuk nog op een andere boot moesten die pas na een uur zou vertrekken zijn we maar gaan lopen. En dan zie je toch het meest. Na de lunch in een lokaal restaurantje kwamen we langs een middelbare jongensschool. We zijn het schoolplein opgelopen want er was veel te zien en te horen. Tijdens de training van het schoolvoetbalteam kreeg de tribune, die totaal gevuld was met ongeveer 150 schooljongens uit de onderbouw, les in ritmisch klappen en het gelijktijdig uitspreken van teksten (yells) maar dan een heleboel achter elkaar. Ze werden aangevoerd door 1 persoon met een bat in zijn hand waarmee hij de maat aangaf samen met een andere jongen die op de bongo sloeg. Wij vonden het helemaal geweldig. Hans heeft er een filmpje en foto’s van gemaakt. Nou, daar hoef je bij onze lieve jeugd in Nederland niet meer mee aan te komen, dit soort oefeningen in discipline! Want zo hebben wij het geïnterpreteerd. Ik kan mij herinneren dat in de jaren 50 de ‘tafels’ nog wel klassikaal erin werden gestampt maar tegenwoordig gebeurt dat volgens mij niet meer. En ik kan mij ook niet voorstellen dat dit soort groepsgewijs ‘erin stampen’ van yells met veel tekst bij ons voorkomt op scholen. Alleen in het voetbalstadion en dan nog omdat men het zelf wil maar niet verplicht na schooltijd! Een groepje leerlingen uit de hogere jaren deed daar dan op komische wijze een soort vrouwelijk dansje bij. Geen gezicht. Even verderop liepen we langs een marktje en ja hoor daar vielen we zomaar met onze neus in de boter. We gingen los op: 1. In knoflook gebakken witte maden met Thaise broccoli; 2. Gefrituurde krekels met spinazie en citroen; 3. Gebakken vliegen met lombok in chilisaus; 4. Gekookte gele maden op een bedje van taugé en geraspte wortel. Toen wij onze order plaatsten vroeg de verkoopster: ‘Sambal bij?’ en ‘Hier opeten of Take Away?’ Na gegeten te hebben in Asiatique zijn we met hoge snelheid over de rivier teruggevaren. Leuke dag.