Thailand, Singapore en Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu Thailand, Singapore en Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Angelique Iperen - WaarBenJij.nu

Thailand, Singapore en Bali

Door: Angelique

Blijf op de hoogte en volg Angelique

14 Januari 2014 | Indonesië, Ubud

Door gebeurtenissen in onze directe omgeving in Nederland vonden wij enige tijd van stilte van de blog gepast en hebben daarmee tevens respect willen tonen. Vanaf nu pakken we de draad weer op.

De eerste week van januari hebben we in het een stuk warmere Ayutthaya verbleven in een prachtig hotel vlak aan de rivier, net als thuis, alleen een stukje hoger want we zaten we op de 9e verdieping en hadden een prachtig uitzicht. Ayutthaya was in de 14e eeuw een van de voormalige hoofdsteden van Thailand. Het enorme tempelcomplex dat daar destijds is gebouwd heet: Phra Nakhon Si Ayutthaya en is een historisch park dat sinds 1991 op de wereld erfgoedlijst is geplaatst. Alle Wath(s) (tempels) zijn inmiddels tot ruïnes verworden maar zijn het bekijken nog steeds meer dan waard. Je kunt goed zien wat een rijkdom daar gestaan heeft en hoe het complex er uit gezien moet hebben toen het nog in volle glorie en intact stond te pronken. Een toeristentrekker bij uitstek is het hoofd van een Buddha dat totaal is overgroeid door een boom. De natuur heeft het stuk historie voor een deel overgenomen.

Om er te komen moesten we met de pont overvaren naar de andere kant van de rivier. Voor de pont moesten we het enorme bedrag van 8 Bath (=16 Eurocent) betalen. Als je met de zelfde pont retour ging dan kon je pas bij aankomst aan de andere kant je retourkaartje afrekenen. We hebben het maar nagelaten om af te dingen.

Alle steden en plaatsen in Thailand staan vol met tempels, oud en nieuw die, als je dat wilt, allemaal kunt bezoeken. De nieuwere tempels zijn prachtig van kleur en staan te glinsteren in de zon omdat ze barok gedecoreerd zijn met mozaïek en bladgoud.

We hebben 2 dagen een brommertje inclusief helmen (geen gezicht, ik leek meteen op Willempie) gehuurd en hebben in Ayutthaya en haar omgeving rondgetoerd. Even buiten de stad zijn veel velden die vol stonden met honderden ooievaars en witte reigers. Prachtig om te zien! Even wat anders dan de paar ooievaars die bij ons in het Groene Hart leven.

Op de oever van de rivier is een modern tempelcomplex met vele kleine tempeltjes voor even zoveel goden en geesten gebouwd waar de lokale bevolking komt offeren en bidden. Er was ook een tempel met een zwarte God die meer dan druk werd bezocht. Ook de kwade geesten moet je ten slotte te vriend houden om het kwaad te bezweren en zo lang mogelijk bij je weg te houden. In de rivier is een kleine floating markt gesitueerd waar de inwoners van de stad na het bidden gaan eten. We waren op het moment van ons bezoek de enige westerlingen die daar rondliepen en we hadden veel bekijks. De meeste mensen wilden maar wat graag op de foto en aandacht van ons te krijgen en we hebben daar voor een prikkie heerlijk geluncht.

Tijdens ons contact met de bevolking bemerkten we dat verschillende mensen analfabeet waren maar rekenen (met of zonder calculator) konden ze als de beste.

Op onze voorlaatste dag in Thailand zijn we per taxi naar een hotel vlak bij het 2e vliegveld van Bangkok (Don Mueng) gereden en hebben van de geneugten dat het hotel ons bood genoten.

De dag erna zijn we vroeg in de ochtend opgestaan en doorgevlogen naar Singapore. Singapore (683 km2) en is daarmee iets groter dan de NO-polder in Nederland. De staat is een republiek met een parlementair stelsel. Het presidentschap wordt echter door erfopvolging overgedragen. De vorige president was geliefd maar de huidige hoogbejaarde president ‘regeert met vaste hand’ en weet nog niet van wijken. Op het vliegveld stuitten we op een bord waarop (als leuke binnenkomer) stond aangegeven dat op het invoeren van drugs de doodstraf staat. Het moet daar echter wel aanwezig zijn want we hebben iemand op straat heel voorzichtig zijn drugspijpje zien vullen, aansteken, 2 trekjes nemen en weer stiekem haastig zien uitkloppen in een publieke vuilnisbak. Een van de mensen die we daar spraken vond dat hij in een dictatuur leefde. De stad bestaat voornamelijk uit torenhoge gebouwen maar door de brede wandelpromenades is het op ons overgekomen als zakelijk met grandeur. Door de hoge straffen die staan op het op straat achterlaten van ‘rotzooi en/of vuil’ zie je mensen overal hun eigen straatje schoonpoetsen met als resultaat een schone stad die clean aandoet. De prijzen zijn hoog en de inkomens van de onderklasse laag. Voor een raam in onze kamer van het hotel hebben we extra moeten betalen. Singapore is voor de inwoners en bezoekers die graag shoppen een waar winkelparadijs. Orchard Road heeft vele peperdure hotels met even zoveel peperdure winkels in Malls met alle dure bekende modemerken. We zijn er maar niet in gegaan want jezelf lekker maken met spullen die toch niet te betalen zijn voelt niet goed. Wij hebben rondgekeken in de meer betaalbare winkels.

Om zo snel mogelijk een ruime indruk van de stad/staat te krijgen hebben we een van de dagen doorgebracht met toeren op 3 verschillende toeristische dubbeldek bussen. Binnen zitten kon echt niet want de airco stond op ‘sneeuw’ dus kozen we voor plekjes op het open dak. Zonder veiligheidsriem om leverde dat voor mij best veel werk op want ik moest behalve fotograferen en zorgen dat ik niet van de bus af werd geslingerd of laaghangende takken van bomen in mijn gezicht kreeg alle zeilen bijzetten om door de wind van de harde vaart mijn lenzen binnen boord te houden. Voordien moest je ook geen dure coupe aan de kapper hebben betaald want na 50 meter had je ‘gratis’ (33 SGD) een coupe woei te pakken.

Tijdens een van de stops van de bus hebben we de botanische tuin, zeg maar park, bezocht. Dat was een voltreffer. Binnen het park was een flink stuk tropisch woud aangelegd waar doorheen een wandelroute liep. Behalve eekhoorntjes rupsen en vogels hebben we geen rondsluipend wild gezien. De dame die we onderweg spraken en veel in dit stuk van het park wandelde vertelde echter dat er wel slangen zaten. Het liep ineens wat minder relaxt. Maar gelukkig kwamen er geen hongerige cobra’s of zwarte wurgslangen voorbij zodat we aan het eind van de wandeling opgelucht konden ademhalen. Als je even weg wilt zijn van de drukte in de stad is de botanische tuin een ware oase.

Museumbezoek is in Singapore aan te raden. Voor 10 SGD p.p. konden we tot medio februari 4 musea met hetzelfde kaartje bezoeken. Dit i.v.m. de Biënnale met de titel ‘If the World Changed’ die daar nog liep. We hebben heel veel moois gezien en enorm genoten.
We zijn inmiddels in ons onderkomen op Bali aangekomen en zitten heel privé op de 1e verdieping en kijken uit over de rijstvelden, palm-, kokos- en bananenbomen. RUST!

• 14 Januari 2014 - 12:03

Henk:

Hallo Angelique (en H@ns),
    Je schrijft weer leuke stukjes. Het valt mij op dat jullie veel bezoeken en alles goed observeren.
    In een korte tijd heb je veel gezien.
    Dan valt het mij ook weer op dat je zoveel schrijft, daar moet je wel tijd voor vrij maken. Of doe je dat als H@ns een tukkie doet.
    Weer mooie foto's gezien, je mag er best wat meer plaatsen, of is dat lastig via blog.
    Hadden jullie 1 of 2 brommertjes? Ik zie jou nog niet bij H. achterop zitten. Of zat H. achterop met een tafeltennisbatje in z'n hand. Laat de foto's maar doorkomen.
    Hoeveel is een SGD?
    Blijf genieten.